Audyt treści strony internetowej krok po kroku.
Czy Twoje treści przyciągają odwiedzających do Twojej witryny? A może przeprowadzałeś już audyt treści krok po kroku? Powinieneś prawidłowo przeprowadź audyt treści.
Jak twoja witryna przyciąga klientów? Czy konieczna jest analiza treści, aby jak najlepiej wykorzystać swoją stronę internetową.
Dlatego faktem jest, że nawet najlepsi twórcy treści i silniki wyszukiwarek od czasu do czasu wrzucają nową treść do sieci. Pamiętaj, że pomimo twoich najlepszych starań nie wszystko, co opublikujesz, będzie hitem.
Czasami, pomimo twoich najlepszych starań, twoje nowe treści, nie znajdą się w wynikach wyszukiwania.
Nie kasuj rzeczy, nad którymi ciężko pracowałeś, ani nie pozwól im powoli odejść w zapomnienie.
Zamiast tego użyj tych mniej udanych fragmentów treści, aby dowiedzieć się, gdzie popełniłeś błąd. Podejmij działania, aby to naprawić, i wykorzystaj tę nową wiedzę do stworzenia nowych, mocniejszych treści.
Zanim to zrobisz, musisz wiedzieć, które z Twoich stron internetowych mają niską skuteczność. To wymaga optymalizacji treści oraz audytu całej strony internetowej.
Jeśli nie masz pewności, jak to zrobić, nie martw się.
W tym artykule wyjaśnię Ci, czym jest audyt treści i dlaczego jest ważny. Następnie podam instrukcje krok po kroku, jak przeprowadzić własny audyt.
Senuto —Najlepsze narządzie do audytu treści strony internetowej.
-> Link do największej bazy kursów online
Co to jest audyt treści strony? Jak przeprowadzić taki audyt treści?
Audyt treści, contentu to proces systematycznej analizy, pracy i oceny obecnie publikowanych treści Twojej witryny.
Często będzie to bezpośrednio powiązane z działaniami SEO. Celem jest posiadanie treści, która nie tylko zawiera ważne słowa kluczowe, ale także odpowiada na określone zapytania, jakie wpisują użytkownicy w wyszukiwarkę Googla.
Treść, którą możesz kontrolować, ma wiele formatów i może obejmować:
- Strony internetowe.
- Strony docelowe.
- Posty na blogu.
- Opisy produktów, opisy usług.
- Filmy, wideo.
- Slide decks.
- Whitepaper.
Jeśli nigdy wcześniej nie przeprowadzałeś optymalizacji treści strony, może to brzmieć jak zniechęcające i nudne zadanie.
Nie martw się – nie jest tak źle, jak sobie wyobrażasz. Zanim zagłębimy się w ten proces, porozmawiajmy o tym, dlaczego jest to ważny proces dla organizacji.
Zobacz więcej -> Jak przyciągnąć klientów do małej firmy?
Baza wiodących kursów i szkoleń na rynku
Dlaczego potrzebujesz audytu swoich treści?
Nic nie jest odporne na upływ czasu, w tym nawet Twoje treści.
Od geocentryzmu do tego, kto odkrył Amerykę, rzeczy, które kiedyś uważano za niepodważalne fakty, cały czas stają się nieprawdziwe. A jeśli już, to era internetu przyspieszyła ten proces.
Właśnie dlatego regularne analizy treści są ważne. Pomagają one aktualizować Twoje treści i poprawiać pozycje w wyszukiwarkach, odpowiadając na następujące pytania:
- Jaka jest Twoja obecna treść?
- Czy ta treść jest wartościowa?
- Jak ludzie znajdują twoją stronę internetową w wyszukiwarce Googla?
- Jak się sprawuje na stronie wyników wyszukiwania?
- Czy nadal Twoja treść jest dokładna i wyczerpująca temat?
Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci upewnić się, że Twoje treści są wysokiej jakości, jednocześnie pomagając zachować spójność ze strategią marketingu treści.
Tu przeczytasz -> Co to jest marketing treści i jakie kursy z marketingu internetowego zrobić?
Sprawdź więcej -> Jak długość treści na bloga jest odpowiednia?
Czy warto się rozwijać zawodowo?
Jak przeprowadzić audyt treści? Krok po kroku
Teraz gdy już wiesz, dlaczego musisz regularnie sprawdzać swoje treści, przejdźmy do konkretów, jak to zrobić. Możesz też skorzystać z dobrych i ciekawych kursów na platformie edukacyjnej.
Ustaw swoje cele marketingowe — krok nr 1
Audyty treści wiążą się z dużą ilością pracy. Aby upewnić się, że nie marnujesz czasu i energii, ważne jest, aby zacząć od jasno określonych celów dotyczących tego, co chcesz osiągnąć.
Powinieneś mieć co najmniej jeden cel, który będzie motorem napędowym audytu strony internetowej. Następnie określić wskaźniki, narzędzia SEO, za pomocą których będzie mierzony sukces.
Mogą to być takie rzeczy jak:
- Poprawa wyników SEO dla poszczególnych stron lub całego serwisu.
- Zwiększenie zaangażowania lub konwersji.
- Usuwanie nieaktualnych lub zbędnych treści.
- Poprawa standardu istniejących już treści, fragmentów treści.
- Decydowanie o nowej strukturze organizacyjnej witryny.
Zbieraj i kategoryzuj treści — krok nr 2
Po zdefiniowaniu tego, co masz nadzieję osiągnąć, nadszedł czas, aby popracować nad sprawdzeniem tego, co opublikowałeś.
Najpierw określ, jakie typy treści będziesz przeglądać i zbierz ich adresy URL stron.
Możesz to zrobić ręcznie za pomocą arkusza kalkulacyjnego programu Excel lub Arkuszy Google (Google Sheets) albo użyć narzędzia online, takiego jak HubSpot, Semrush lub Screaming Frog.
(Wskazówka: jeśli Twoja witryna internetowa jest większa niż kilka stron, prawdopodobnie będziesz chciał skorzystać z narzędzia do kontroli treści).
Po utworzeniu arkusza kalkulacyjnego z treściami objętymi kontrolą nadszedł czas na jego kategoryzację. (Uwaga: niektóre narzędzia online mogą to zrobić za Ciebie).
Będziesz chciał śledzić następujące elementy audytu SEO dla każdego fragmentu treści w oddzielnym arkuszu kalkulacyjnym Excel audytu treści, audytu SEO treści:
- Adres URL stron internetowych.
- Autorów.
- Który zespół przygotował treść, content? Zespół ds. contentu, copywriterzy, zespół zajmujący się Social Mediami, zespół SEO itd.
- Czas: Ile czasu zajęło przygotowanie całości treści swojej strony?
- Tytuł czy nagłówki w treści.
- Daty publikacji.
- Typ treści: czy jest to post na blogu, infografika, studium przypadku, tekst poradnikowy itp.?
- Cel treści: Jaki był sens tworzenia treści: linki zwrotne, ruch, konwersje itp.?
- Liczba słów na stronie, w całej witrynie.
- Uwagi, komentarze
- Udostępnienia: podziel to według sieci społecznościowej i ogółem.
- Analiza słów kluczowych
To pozwoli ci zachować porządek podczas określania, które istniejące elementy w treści są w porządku, a które należy zaktualizować lub usunąć. Sposób, w jaki uporządkujesz te informacje, będzie zależał od Twoich celów.
Możesz także wskazać, jakie produkty lub usługi obsługuje ta treść twoja strona, słowa kluczowe, na które jest kierowana, oraz liczbę słów.
Więcej informacji -> Co to znaczy dobry opis produktów i kategorii w sklepie?
Monitoruj wskaźniki marketingowe, biznesowe i analizuj te dane — krok nr 3
Teraz gdy mamy już stworzony szkielet naszego audytu, SEO strony nadszedł czas, aby dokładnie przyjrzeć się jego skuteczności.
Szukasz namacalnych wskaźników KPI, które pozwolą Ci ocenić stan i wydajność Twojej witryny.
Część audytu zawierająca dane dotyczące treści musi być dostarczana z własnym, dobrze zrobionym dokumentem programu Excel, i postaraj się taki stworzyć.
Zobacz poprzednie wykonane analizy czy audyt treści
Zanim przejdziemy do danych, musisz prześledzić i skontrolować swoje wcześniejsze treści.
Wiedza o wynikach opublikowanych treści pomoże Ci ocenić, jakiego rodzaju treści musisz tworzyć w przyszłości — a jakich nie.
Ta część optymalizacji treści będzie czasochłonna, przynajmniej na początku.
Musisz zdecydować, jak daleko wstecz chcesz rozpocząć analizę treści, a następnie zebrać wszystkie adresy URL treści z tego okresu.
Zalecam cofnięcie się co najmniej o rok i zebranie danych na temat tego, jak Twoje treści radziły sobie rok wcześniej.
Zbieranie wszystkich wcześniejszych adresów URL treści nie musi być jednak procesem ręcznym.
Na szczęście wiele narzędzi do analizy witryn, takich jak Google Analytics lub narzędzie do optymalizacji treści firmy Semrush czy Senuto, może szybko sprawdzić zawartość na podstawie danych z mapy witryny. Mogą one dostarczyć listę adresów URL treści do audytu.
Przygotuj się na przeprowadzenie bieżących audytów treści strony
Po nadrobieniu zaległości i dodaniu całej treści z zeszłego roku do dokumentu programu Excel możesz co tydzień powtarzać tę czynność kontrolną dla nowej zawartości na stronie internetowej
Znacznie łatwiej będzie śledzić zawartość i regularnie ją kontrolować, gdy będziesz musiał cofnąć się tylko o tydzień, aby wprowadzić dane.
Dodaj dane z następnej sekcji do dokumentu Excel i co tydzień przesyłaj najnowsze liczby i statystyki.
Z biegiem czasu zauważ wszelkie drastyczne zmiany.
Czasami treści, zwłaszcza evergreen content, mogą zająć miesiące, zanim naprawdę się pojawią na twojej stronie internetowej.
Metryki, wskaźniki internetowe do śledzenia w Google Analytics
Oto wskaźniki, które chcesz śledzić na potrzeby audytu danych dotyczących treści:
Uwagi i komentarze
Odpowiednio moderowana sekcja komentarzy może dodawać wartościowe treści generowane przez użytkowników do Twoich postów i artykułów na blogu.
Jeśli jednym z Twoich celów dotyczących treści jest zbudowanie społeczności w Twojej witrynie, będziesz chciał wiedzieć, jakie typy treści i tematy generują konwersacje, opinie klientów.
Użyj atrybutu Linków UGC, aby upewnić się, że spełniasz wymagania Google dotyczące znaczników linków.
Jeśli nie zezwalasz na komentowanie na swoim blogu, poszukaj komentarzy dotyczących Twoich treści w mediach społecznościowych lub różnych formach i grupach.
Media społecznościowe
Niektórzy marketerzy odrzucają udostępnianie w mediach społecznościowych jako wskaźnik niewiele wnoszący dotyczący audytu SEO.
Jednak monitorowanie popularności treści w mediach społecznościowych może pomóc w odkryciu tematów, które najprawdopodobniej mogą zainteresować określonych odbiorców społecznościowych.
Na przykład firmy, które wiedzą, że większość ich konwersji pochodzi z Facebooka czy Twiterra, chciałyby tworzyć treści popularne wśród odbiorców Facebooka.
Analizowanie, które posty miały w przeszłości najwięcej udostępnień w mediach społecznościowych na Facebooku, to dobry sposób, aby dowiedzieć się, jakie tematy mogą odnieść sukces w przyszłości.
Ruch organiczny — Organic Traffic
Idealnie byłoby, gdyby Twoje treści otrzymywały dużo ruchu organicznego.
Jeśli nie otrzymujesz ruchu organicznego, może to być potencjalny problem audytu widoczności strony.
Problemem może być:
- Twoja strategia tworzonej treści.
- Jak rozpowszechniasz Swoją treść, zawartość.
- Typ zawartości.
- A także sama treść, jakość treści.
Regularnie oceniając wskaźniki ruchu organicznego podczas audytu jakości, dowiesz się, kiedy możesz poklepać się po plecach lub kiedy musisz zacząć od nowa.
Współczynnik odrzuceń — Bounce Rate
Czy odwiedzający witrynę trafiają na Twoją stronę internetową i opuszczają ją bez interakcji z treścią, contentem?
Jeśli Google Analytics nie może wykryć skrolowania, kliknięć lub innych interakcji z treścią, zanim użytkownik ją opuści, jest to uważane za odrzucenie, wyjście szybkie ze strony internetowej.
A jeśli masz wysoki współczynnik odrzuceń, może to oznaczać złe treści, albo niedostatecznie nie wyczerpałeś temat.
W idealnej sytuacji Twoja treść jest taką bramą, która prowadzi użytkownika z wyszukiwarki np. Googla do Twojej witryny, bawi go lub informuje, a następnie prowadzi go do większej ilości treści, w zależności od jego potrzeb.
Dłuższy czas na stronie w połączeniu z niskim współczynnikiem odrzuceń sygnalizuje dobrą, ciekawą treści, która sprawia, że użytkownicy są wystarczająco zainteresowani, aby kontynuować przeglądanie kolejnych treści na pozostałych lub wszystkich twoich stronach internetowych.
Nie masz pewności, jaki jest dobry współczynnik odrzuceń?
Zakres od 26% do 45% jest średni dla witryn detalicznych i e-commerce, podczas gdy witryny B2B mieszczą się w przedziale od 25% do 55%. W przypadku blogów liczba ta może sięgać nawet 90%.
To, co jest dla ciebie do zaakceptowania, będzie zależeć od twojej niszy, branży, w której działasz.
Linki zwrotne — Backlinks
Stosuj linki zwrotne – ale tylko dobre linki zwrotne, które dają Ci duży wzrost i wiarygodność, to konieczne!
Musisz analizować linki zwrotne, które regularnie tworzą Twoje treści z dwóch ważnych powodów:
- Twoje linki zwrotne będą się zmieniać z czasem. Pierwszego dnia opublikowania nowej treści możesz zyskać od dwóch do trzech linków zwrotnych. Niech minie tydzień, a może pojawi się 10-15 linków zwrotnych. Rok później możesz mieć 600 linków zwrotnych do jednej treści, gdy jest ona promowana, odkrywana i udostępniana, popularna oraz dobrej jakości to jeszcze lepiej.
- Nie wszystkie linki zwrotne są dobre. Powiedzmy 600 linków zwrotnych może brzmieć jak dobrze wykonana praca nad audytem marketingowym, ale nie, jeśli 500 z tych linków zwrotnych jest potencjalnie złych, szkodliwych dla Twojej witryny, prowadzi do spamu, jest płatna lub prowadzi do słabej jakości witryny czy strony internetowej. Możesz rozważyć usunięcie tych nienaturalnych linków zwrotnych.
Czas spędzony na stronie przez potencjalnych klientów
Jeśli Twoja treść to długi post na blogu zawierający 3000 słów, a średni czas na stronie to 20 sekund, coś jest nie tak.
Ten wskaźnik poinformuje Cię, czy Twoje treści po prostu są odpowiednie dla odbiorców lub nie. Jeśli są dobre to musisz stworzyć więcej treści skupiających się na podobnych tematach.
Unikalni odwiedzający w Twojej witrynie internetowej
Chcemy, aby wielu unikalnych użytkowników przeglądało nasze treści i zwiększało liczbę wyświetleń, jakie uzyskuje dany materiał, czy dana treść.
Im więcej wyświetleń, tym większe szanse na zwrot z inwestycji (ROI) z treści, takich jak konwersje, zaangażowanie, udostępnienia i linki zwrotne.
Strony na sesję
Jak dużo stron przeglądają użytkownicy po obejrzeniu Twoich treści?
Na jakie strony trafiają?
Wpis na blogu o najlepszych płaszczach zimowych może zachęcić użytkownika do klikania linków w poście na blogu i szukania różnych płaszczy w Twojej witrynie. Mogą nawet dokonać zakupu, co jest ostatecznym celem każdego marketingu biznesowego.
Nowi i Powracający użytkownicy
Czy atrakcyjną treścią, materiałem przyciągasz nowych odbiorców?
Pamiętaj powracający użytkownicy są najlepsi. A powracający klienci jeszcze lepsi.
Musimy również dążyć do przyciągania nowych użytkowników naszymi treściami, poprzez jakością strony internetowej.
Źródła ruchu, czyli w jaki sposób trafiają do Ciebie klienci?
Dowiedz się, skąd pochodzi Twój ruch, definiując główne źródła ruchu.
Jeśli większość ruchu w Twoich treściach pochodzi z Facebooka, publikuj więcej treści na swojej stronie na Facebooku.
Jeśli prawie nic nie pochodzi z biuletynów e-mailowych, newsletterów, być może nadszedł czas na ich poprawienie.
Konwersje, czyli sprzedaż
Jeśli Twoim celem w przypadku nowej treści jest wygenerowanie 150 konwersji w pierwszym kwartale (powiedzmy, że chcesz otrzymywać biuletyn e-mailowy, newsletter), musisz dodać kolumnę i śledzić liczbę konwersji pochodzących z tej części treści.
Być może w pierwszym tygodniu są tylko dwie konwersje i zaczynasz całkowicie wątpić w swoją treść na stronie czy blogu.
Niech miną dwa miesiące i kontynuuj cotygodniowy audyt. Możesz zauważyć, że teraz treść wygenerowała łącznie 200 konwersji, nie tylko osiągając cel, ale go przekraczając.
Bieżące audyty SEO pomagają nadać widocznym liczbom wartościowy kontekst, umożliwiając podejmowanie mądrzejszych decyzji opartych na analizie danych.
Dodatkowe informacje do śledzenia w wynikach wyszukiwania Googla
Jeśli chcesz dodać więcej szczegółów na temat swoich treści, oto kilka pomysłów na to, co należy śledzić, analizować.
Tytuł SEO i opis meta SEO Title i Meta Description
Dodaj kolumny do swojego arkusza kalkulacyjnego dla tych pól SEO dla każdego fragmentu treści.
Podczas optymalizacji treści w przyszłości pomoże Ci zobaczyć wszystkie tytuły SEO i metaopisy, których użyłeś analizując stronę internetową.
Parametry UTM
Audytuj określone kampanie promocyjne dla każdej treści, rejestrując wszelkie niestandardowe parametry UTM, których użyłeś do analizowania treści.
Mogą się one przydać podczas tworzenia parametrów UTM dla nowych treści lub gdy szukasz danych o poprzednich treściach w Google Analytics.
Pozyskana sprzedaż
Jeśli masz ustawione zdarzenia konwersji w Google Analytics, możesz zobaczyć, które strony docelowe generują największe przychody, największą sprzedaż.
Odwiedź raport Strony i ekrany w sekcji Zaangażowanie, aby zobaczyć, które strony w Twojej witrynie prowadzą do konwersji.
Dzięki temu uzyskasz wgląd w rodzaje treści i tematy treści, które mają pozytywny wpływ na zwrot z inwestycji.
Metryki dotyczące e-maili
Jak dobrze zostały odebrane Twoje treści, gdy udostępniłeś je swojej liście e-mailowej?
Jeśli zaangażowanie w e-maile jest ważnym celem dla Twoich treści, będziesz chciał śledzić swoje otwarcia, kliknięcia i przekierowania, aby zobaczyć, które treści osiągają najlepsze wyniki.
Czy zmieniono przeznaczenie treści
Czy zebrałeś zbiór postów i zamieniłeś je w ebooka lub odwrotnie? Mierz zawartość, której przeznaczenie zostało zmienione.
Połącz metryki z głównej treści i dodatkowych fragmentów powiązanych treści, aby zobaczyć, w jaki sposób zmiana przeznaczenia przynosi korzyści Twojej strategii dotyczącej treści.
Audyt najlepszych słów kluczowych
Czy określony fragment treści, contentu znalazł się na szczycie wyszukiwarki w SERP-ach dla docelowej frazy kluczowej?
Zwróć uwagę na najlepsze rankingi słów kluczowych i czas ich trwania, aby określić, które typy treści wygrywają w wyszukiwaniu długoterminowym, a które typy wygrywają w wyszukiwaniu krótkoterminowym.
Zasięgi potencjalnych influencerów
Czy współpracowałeś z wpływowymi osobami, aby rozpowszechnić informacje o Twoich treściach? Zwróć uwagę na influencerów, którzy wygenerowali największy ruch lub udostępnienia treści w mediach społecznościowych.
Być może zechcesz ponownie z nimi współpracować w przyszłości przy podobnych typach treści.
Podejmij odpowiednie kroki i opracuj nową strategię dotyczącą treści — krok nr 4
Myślę, że powinieneś mieć już wszystkie informacje potrzebne do określenia, które treści działają, a które nie.
Teraz nadszedł czas, aby wykorzystać te informacje do stworzenia planu marketingowego i jego ulepszenia.
Dodaj kolejną kolumnę do arkusza kalkulacyjnego, aby wskazać, jakie działania należy podjąć w przypadku każdego fragmentu treści. Może to obejmować usuwanie, odświeżanie, przepisywanie lub ponowne użycie.
Określ priorytet dla każdego działania. Usuwanie treści jest szybkie i zwykle łatwe.
Odświeżanie może polegać na drobnych aktualizacjach faktów lub linków. Z drugiej strony całkowita przebudowa działań marketingowych może być ogromnym przedsięwzięciem.
Pomocne może być dodanie do arkusza kalkulacyjnego kolumny priorytetów, aby śledzić najpilniejsze sprawy.
Ponieważ Twój audyt treści powinien skupiać się na gorących, aktualnych tematach i odnoszących sukcesy postach, jest to również idealny czas na opracowanie nowej strategii dotyczącej treści.
Zdefiniuj, w jaki sposób i po co będą wykorzystywane Twoje treści marketingowe, a także, w jaki sposób pomogą Ci osiągnąć określone cele.
Podsumowanie: Często kontroluj zawartość, treść na swojej stronie internetowej
Audyty treści nie są najbardziej efektowną częścią marketingu, ale są absolutnie niezbędne.
Pamiętaj, że to, co działa dzisiaj, może nie działać jutro, a Twoje najlepsze elementy treści mogą szybko stać się przestarzałe.
Aby upewnić się, że w pełni wykorzystujesz swoją ciężką pracę, powinieneś regularnie przeprowadzać audyty treści strony, słów kluczowych. Zdecydowanie warto przeprowadzać analizy strony internetowej i różnych elementów audytu treści.
To najlepszy sposób, aby mieć oko na ogólny stan swojej witryny. Pomoże Ci również dostrzec nowe możliwości i osiągnąć swoje cele.
Jakie biznesowe szkolenia są najpopularniejsze?